QiblaCity

En till WordPress-webbplats

St. Kitts Scenic Railway

Sockerrör infördes i St Kitts 1643, och det blev lika värdefullt som olja är idag. Kontroll av de karibiska sockeröarna skickade europeiska arméer och flottor till krig och sockerbyggda imperier. Vid 1775, med 200 fastigheter som producerar socker, var St. Kitts den rikaste av de brittiska ägodelarna

Sockerrör infördes i St Kitts 1643, och det blev lika värdefullt som olja är idag. Kontroll av de karibiska sockeröarna skickade europeiska arméer och flottor till krig och sockerbyggda imperier. Vid 1775, med 200 fastigheter som producerar socker, var St. Kitts den rikaste av de brittiska ägodelarna. Men införandet av sockerbetor och internationell konkurrens på marknaden drev priserna stadigt nedåt, och i början av 1900-talet var lokalindustrin på sina sista ben.

Att tro att lönsamheten skulle kunna uppnås med skalfördelar. År 1912 byggde en grupp investerare en modern central sockerfabrik nära Basseterre och började bygga en smal spårväg runt ön för att ta fram sockerrör från de avlägsna fastigheterna för bearbetning. Avslutad 1926 körde järnvägen säsongsmässigt från februari till juni för den årliga sockerskörden, kallad ”Crop”.

Det nya systemet gjorde det möjligt för sockerproduktionen att fortsätta på St. Kitts mycket längre än på andra öar. Ön Nevis slutade odla sockerrör i mitten av 1930-talet. Antigua slutade sockerproduktion år 1971. Men med en nu föråldrad fabrik och järnväg, minskande areal och intensiv internationell konkurrens, förluster monterade. Slutligen meddelade premiärminister Denzil L. Douglas att industrin skulle stängas i slutet av 2005 års grödor. Det sista ”sockertåget” rattlade in på gården och fabriksmaskiner stängdes den 31 juli 2005, vilket upphörde med över 350 år av sockerproduktion på ön.

0 reviews to St. Kitts Scenic Railway

Write a Review

Supportscreen tag